Färgskala

Solkatter som spinner på den röda tegelväggen. Ljusreflexer på gula lövträd.

Jag är på promenad från Engelska parken; från dagens föreläsning om "Upplysningens propaganda", från x antal kaffekoppar, går jag ut genom glasfoajén och tänker på hur trist allt ser ut inomhus. Vem har kommit på den klyftiga idén att måla om allt i gråskalor? Vem är den skyldiga? Vem måste vi mörda?

http://open.spotify.com/track/6LHv4T3bEvJAhvmyat5ke7

Men så fort jag stiger utanför byggnaden lossnar lite av den trötta känslan. Ute är det frisk, kylig luft, solljuset flödar på den lövbeklädda marken, träden lyser gula och kopparröda, och det är varmt i ryggen av eftermiddagssolen. Jag drar min mörkblåa halsduk tätare om halsen, fingrarna glider in i ett par stickade vantar och sedan är jag redo att promenera den långa vägen hem igen.

Har jag plötsligt gått och blivit färgmedveten på äldre dagar? Varför uppmärksammar jag den gråa inredningen, som verkar dyka upp överallt, var jag än befinner mig? Men jag kan inte hjälpa det. Jag blir så less på hur folk [läs pack och dylikt patrask] kan låta ett nybygge inredas i så fruktansvärt tråkiga färger, som olika nyanser av grått. Hur svårt är det att leka lite med en färgbutt? Det innebär verkligen inte att man måste måla om i skrikiga och hemska kulörer och säga: SÅ, är du nöjd nu då?? Det är ju färg överallt...ser du, färg färg färg?? Nej, stil ska det vara, stil och finess. Ååå om jag istället hade fått leka, då hade det varit guld och/eller rostfärg som kontrastfärg till allt det grå. Eller plommonlila... Naturfärger är bra, och dessutom så otroligt vackra.

Jag borde gå i färgterapi. Eller få leka loss med en massa färg på en duk. En enorm målarduk. Och en massa färg. I tjockt lager. Eller möblera om mitt rum, eller måla om, eller...

Pratade med Matilda idag och fick senaste nytt från Eden. Tydligen finns det björnar där uppe så här års, en massa glögg, kor och lantlivstidningar. Och en inomhustoa och en jättestor vedeldad badtunna på gården.
        Saknas väl egentligen bara golvvärme i badrummet och ett stort badkar med tillhörande handduksvärmare... eller en bastu där man kan "kasta in handduken".  Men vin och kaffe finns där i mängder, så det går nog inte någon som helst nöd på skrivinspirationen...

Ååå... Blir ju lite avis när man får höra om allt det där, när man själv kikar ut på den isblålila himlen, som skvallrar om att den snart tänker dra ett stort mörkt täcke över sig och natta dagsljuset, som sedan inte tänker vakna förrän imorgonbitti, och ljuset tänker minsann ha sovmorgon oxå - till på köpet!

Skulle gärna ta en pausvecka och dra till något soligt land, att sova i en solstol är något av det skönaste man kan göra. Eller få massage. Eller ta ett hett bad. Eller varför inte bara bosätta sig i en vecka på ett SPA och ägna sig åt att dricka litervis med kallt vatten, äta delikata fruksaftdroppande frukter, hälla i sig nyttig yoghurt och ta Yoga- eller Pilatespass, träningscykla, ta långa uppfriskande promenader, sova i ett bubbelbad, få helkroppsmassage och andas ljuvlig citrusdoft från alla aromaljuslyktor som står utplacerade på det varma golvet...

Som min mamma har uttryckt det: "Ibland vill man bara sjunka genom en lucka i golvet - och komma hem, utvilad från spa..." Min mamma är en mycket klok kvinna.

Nåja... Från färgdröm till svartvit verklighet.

Petter gick iväg på trerätters 1Qmiddag och jag klurade på hur jag skulle fördriva tisdagkvällen. Ringa Syster!!!
Jag satte mig på ett tåg till Knivsta, köpte med middag och traskade upp till Annika och Niklas lägenheten. Där blev jag sedermera bjuden på middag, så min lilla ask med köttbullar och potatismos fick glatt läggas in i kylen.     

Sen blev det klassisk tisdagstvkväll = Desperate Housewives. Som jag har längtat. Har inte kunnat se det på jätte länge. Det är nog ett av de få program, som jag saknar att se på, sedan jag flyttade till Uppsala och inte har kanal 5, eller ens tittar på tv längre...

Och sen kom det bästa: Vi drack glögg och åt pepparkakor med ädelost på..... mmmmm....
Det var dessutom en jättegod glögg, tror den hette "Vit apelsinglögg" eller något sånt, hur god som helst! 

Kommer hem och ser att någon tjuvat min Keldasoppa i kylen.... jaha...
Ja, jag är inte förvånad, det har pågått stölder i ca: två veckors tid nu. Som tur är så lagar jag ju inte så avancerad mat, så det gör mig inte jätte arg. Mera synd för den som fick sin hemlagade lasagne tagen, med tillhörande matlåda.

Hmm, förgiftningsidéerna flockas i korridoren och snart kommer någon få nog och DÅ vet man aldrig vad som kan hända!

Nå nå, nu ska jag bara byta om och krypa till kojs... och sussa medan jag väntar på Petter.

Mmm... tänk att få bo i ett badkar med bubblor...

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag blev också kär i annikas apelsin-glögg!!

Gott gott!!!

Ja, lite sol skulle sitta fint!

när åker vi? ;-)

2009-11-04 @ 20:09:24
Postat av: Camilla

Imorgon??

2009-11-07 @ 00:14:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0