Flickan som lekte med elden

Frågan man kan ställa sig så här i efterhand lyder: Är det sämre att läsa boken innan man ser filmen?

Man har vissa förväntningar på filmen efter att ha läst boken, det är en självklarhet, och just att göra film utav en bok är väl alltid mycket svårare eftersom man måste hålla sig strikt till handlingen och tar man bort detaljer, kommer detta alltid att kritiseras av de biobesökare som varit trogna läsare.

Personligen har jag inte läst boken. Kanske var det just därför som jag faktiskt uppskattade filmen, som en bra gjord svensk film.  Sedan är jag knappast någon filmkritiker, jag köper gärna hela konceptet "emotös gör slarvsylta av stora män" med hull och hår, den gick absolut att se på bio och jag känner mig inte lurad av att ha slängt ut 110 kr på den.

Noomi Rapace är Lisbeth Salander, så är det bara.




Min kära typsyster konstaterade dock att boken innehöll mer detaljer som hon ansåg skulle ha varit med. Givetvis. Men nu stod hon lite i valet och kvalet och funderade ifall hon skulle vänta med att läsa tredje boken tills att hon sett filmen, som har premiär någon gång i november tror jag(?!) Då skulle hon kanske ha mer utbyte och uppskatta filmen mer, precis som hon gjorde med ettan.

Det är lite lurigt det där, eftersom tvåan och trean egentligen skulle ha visats på tv och inte på bioduken, vilket resulterar i att de inte riktigt har finjusterats för att visas på vita duken som den första filmen hade...
Eller så har detta ingenting med saken att göra! Vad vet jag? Jag är ju ingen filmkritiker...

Ja, själv planerar jag inte att läsa tredje boken innan filmpremiären, att jag för övrigt inte har tid hör inte till saken...

Och nu är det sorgligt nog söndagkväll... De medför att jag måste ta min "mördartitta-runda" ganska snart om jag nu tänkt lägga mig tidigt.

Nu hade det varit trevligt med sällskap, men jag får väl gardera mig med mitt överkast så att om [läs när] mördaren kommer så får han [alltid en han] lite svårare att utföra sitt mission. Jag tänker minsann inte bli lättmördad jag inte!!!


Hmm, lite kvällsfika på det?


over and out

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0