Tänk er en nyutslagen septemberros...

... i handen, det är det allra enklaste sättet för att behålla sensommarkänslan lite längre kvar i sinnet. Det är tillräckligt för att förgylla september från bra till fullkomligt underbar. Om man sedan ackompanjeras av näktergalen Alison Krauss i högtalarna kan dagen bara inte vara dålig...

http://open.spotify.com/track/2lvBxMbs85OZtfa9APUkM1 

Idag - eller mera ikväll - är jag hemma i Alsike och äter middag, god middag: Hemlagade köttfärsbiffar, nykokt potatis och brun gräddsås.. nam nam gott gott! Jag har upptäckt att jag älskar att skriva och läsa om mat. Om det beror på att jag är hungrig mestadel av tiden jag är vaken eller om jag bara tycker att matskrivande är en perfekt sits för att utnyttja svenskas alla vackra adjektiv på, vet jag inte. Det är i alla fall väldigt stämningsskapande med matbeskrivningar och dessutom så lätt att se hela situationen framför sig om man kanske - taget helt ur luften - ska skriva dikt eller så... 

Men nog om det.
En av de allra bästa fördelarna med att vara på landet är att man kan gå ut i trädgården och nosa på de vackra nyutslagna septemberrosorna, som doftar precis så ljuvligt som man föreställer sig att rosor ska dofta. Då kan man prata om en sensommarkänsla, när den är som allra bäst. Dessutom får man knipsa av och plocka med sig rosorna in eftersom man faktiskt äger trädgården man är i!!!!

                       

Idag tog jag en onödigt lång sovmorgon, men jag kan inte säga att jag ångrar det, för idag hann min kreativa sida ifatt mig!! Jag kan bara tacka och ta emot och passa på att andas ut i ren lättnad. 
Nu börjar saker sakta ta och reda upp sig.

Jag har en dikt om september, men det finns som vanligt vissa justeringar att göra.
Men ungefär så här:

"Mitten på september kan erbjuda det allra bästa:
 äppelkinder och halsduksgarn,
 nygräddad äppelpaj och snorkroksbarn.
 Människor samlas i stugvärmen på café,
 för att där träffa vänner över en stor kopp kryddigt te.
 I hett badvatten bara ligga stilla,
 badskumsdofta vanilj, honung, apelsin och nöjt
 veta att man har flera njutningsfulla timmar kvar att förspilla.
 Tända lyktor i fönstret och en puttrande mustig gryta på spisen,
 lojt krypa upp i soffan, ta fram semesterbilder o återminnas den salta havsbrisen."

Allteftersom jag skrev, desto mer blev jag fruktansvärt sugen på att ha en helt avslappnande och njutningsfull dag utan måsten...

Krypa ned i ett otroligt varmt skumbad, en bricka med chokladtryfflar och något gott att dricka bredvid, och nästan somna med citrusdoft i näsan från brinnande doftljus och svag musik i några högtalare någonstans i närheten. [Mental post-it-lapp: Om jag någon gång ska bygga mig ett hus, ska jag ha spotlights med dimmerfunkton och infällda högtalare i taket i badrummet. måste även ha badkar.]  

Sedan när man är nöjd som en utsövd katt, kan man stiga upp, bli inlindad i ett varmt badlakan, få massage och känna alla spända muskler i nacken succesivt slappna av, och sedan vira om sig en supermjuk morgonrock och myssockor. Äta en god middag givetvis, hemlagat potatismos kryddat med muscotnöt står högt på min önskelista. Därefter låta sig välsmakas av krämiga rumstempererade brieostar och andra passande dessertostar  serverade på kex med björnbärssylt och frukt till.... 

 

Eller bara bada bastu... [det var väldigt länge sen jag gjorde det, mental post-it-lapp igen.]

Ja, när jag känner att jag har full koll på min pluggsituation, och det inte finns några nödvändiga måsten, DÅ ska jag stänga av min mobiltelefon, ta av mig klockan och vika en hel lördag åt att göra absolut ingenting - bara vara...

Shit, vad skönt det skulle vara!! Tänk om det skulle kunna bli av: en mysdag, då klockan ska gå väldigt långsamt och jag inte behöver anpassa mig efter något. Tänk om det även skulle kunna gå att matcha in det när det är just min vecka? Dubbelt härligt!!!


Åååå vad jag längtar...


Snart snart hoppas jag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0