På landet igen

           

                        Regn och rusk, på landet såväl som i stan.

       Tommy Körberg – Jag vill ha dig här - (When I Close My Eyes)

Men på landet kan man strosa runt på grusvägar med ett paraply i handen och titta på lummig natur, känna doften av kaprifol, klappa på förbipasserande katter och höra göken gala. Se en hare skutta omkring på en äng och en rådjursmamma som spatserar över en gräsmatta, tätt följd av tre korta, otroligt söta små rådjurskid, bara några veckor gamla.  

Det må vara grå himmel och regnskurar, som faller lite titt som tätt, men det är ändå sådana stunder, som man förmodligen kommer att tänka tillbaka på i höst. Hur man gick där på paraplypromenad i varmt sommarregn och tittade på sommarblommorna som växte i dikesgrenen; midsommarblomster, akvileja, nattochdag, lupiner, smörblommor m.m.
 
Vad ska det bli av den här sommaren? Ska den vara så här, gråmulen och regnig? Kommer det att bli bättre? Kommer jag att få tillbaka mitt gamla jag? När kommer jag sluta tänka på allt? 
Ibland önskar jag att man kunde få skriva upp några veckor då allt bara ska vara bra. Inga jobbiga tankar, ingen saknad, inget tänk om eller hur kunde. 

          Men när det ekar tomt av ensamhet, förtvivlan och rus, tills dagen kommer med ljus...


Men man kommer inte kunna få tre veckor av lycka i streck. "Det är de små stunderna av lycka, som man får ta tillvara på istället." Jag har en väldigt klok mamma, som sitter inne på väldigt många goda råd.

Det var en harmonisk dag idag. Undrar när jag sist kände så?
Jag fick vara ute i naturen, se på vyer över ängar och trädgårdar. Plocka en kvist med kaprifol och känna friskt sommarregn mot ansiktet.          

Imorgon är det tidig morgon på nya jobbet i Uppsala. Jag hoppas att det kommer kännas mycket bättre än på förra stället. Det får morgondagen utvisa.

Godnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0