Promenad med doften av hägg

En solig dag. Kort och gott, en härlig dag. Min och Kates redovisning gick jättebra, vi hade - utan att skryta - den roligaste presentationen av alla de grupper som höll sina idag.

Jag hann sedan äntligen ut på en riktig vårpromenad - har inte tagit mig tid innan - och kände dofterna av de ljuvliga hyacinterna och häggen som växer i Universitetsparken.

Mot kvällningen blev det sallad, ostbågar och te-mys hemma hos Johanna. ¨

Vid halv tolv när jag lojt promenerar hemåt igen så känns det precis som om jag promenerar utomlands. Det är mörkt och det är varmt och det känns bara fel att gå och lägga sig. Så jag smiter upp till mitt rum, hämtar en tröja och ger mig sedan ut på en nattlig promenad i den ljumma vårnatten. 

Det är lugna tysta gator, trädkronorna lyses upp av gatubelysning, en nymåne kikar fram bakom några moln på den mörblåa himlen och det är en underbar doft i luften - naturens allra egna dofter som kommer fram och som alltid upplevs tydligare och bättre på kvällen.

Jag går omkring och myser i min stora collegetröja och nosar på alla blommande buskar och träd som jag passerar.

Eftersom jag är jag och älskar blommor, kan jag inte låta bli att bryta några kvistar från ett träd med nyutslagen hägg. Vardagslycka!!!

Min bukett och jag strosar sedan hemåt efter en timme och nu står den blommande häggen i ett glas på mitt nattduksbord och väntar på att göra min slummer än mer ljuvlig. 

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0