Från balett till Egypten

Det är inte varje dag man blir bjuden på balettföreställning på Kungliga Operan i Stockholm. Men det var väldigt väldigt trevligt. Dansarna var så fantastiska, så mjuka och starka och vilket magnifikt fotarbete de har. Jag är oerhört imponerad av deras arabesquer, deras höga grand battementer, av den fina pas de deux och vilka fina lyft de kan göra. Rent koreografimässigt var det ett snyggt metaperspektiv de fick till, när dansarna dansade uppställt i en fyrkant, sittandes på en bänk där strålkastarljuset formade en fyrkant av ljus i ett hörn av scenen.  Vad jag önskar att jag hade fortsatt med baletten ibland alltså....

http://www.youtube.com/watch?v=bQ0L24YbGGI&feature=fvw

Nå, innan föreställningen 19.30 blev jag bjuden på mat på Opera källarens Bakficka och jag blev stormförtjust i deras goda potatismos [!!!] med tillhörande köttbullar, gräddsås, rårörda lingon och inlagd gurka. Efterrätten var lika god den, creme brulee och vin, Tokaj Oremus, som smakade björnbär.

Vi hade jättebra platser i en av logerna och där hade i alla fall jag perfekt vy över scenen, vet inte om mitt sällskap Peter hade lika bra plats, men jag såg i alla fall kanonbra. Efter föreställningen drack vi champagne i Opera Baren och så avslutades denna dekadenta onsdagkväll med att dricka Moet rosé i Norrbyhussalongen.

Ja, som sagt, som Carl Jan Granqvist så väl har uttryckt: Man borde dricka champagne lite oftare!!

Idag har jag varit på föreläsning om den Egyptiska egenarten... Ååå vad jag blev sugen på att åka till Egypten. Kanske är det dit jag ska åka och "hitta mig själv", färdades på en flodbåt över Nilen...

Jag älskar mina konstföreläsningar, jag blir så sugen på att åka ut och resa och titta på konst och se allt det där som jag inte hunnit se!!!!

Nå, nu är det våfflor med Johanna som väntar!!


Kommentarer
Postat av: PC

Som det är nu borde du nog vänta en stund med Egypten ;)

2011-01-28 @ 16:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0