Lyckan kommer, lyckan går

Natt blir till dag.  Det som var, började alltför bra.

Jag vaknar när väckarklockan ringer. Är pigg men vill bara inte gå upp. Tänker mig att om jag vänder på mig och drar täcket över huvudet, borde jag kunna förmå mig själv till att sova lite till i alla fall. Bara lite till... snälla?
Så att jag slipper den där första tanken som alltid dyker upp när jag vaknar. Den tanken som ligger och ruvar beredd och när jag börjar vakna, hoppar den oförberett på mig och börjar hoppa runt i en ringdans i huvudet.  

Jag inser att jag inte kommer kunna sova, hur mycket jag försöker. Det finns inget att göra än att stiga upp.
Stiger upp till ett vinterlandskap utanför fönstret, det är snödans i trädgården, och det är julpyntat i hela huset. Det är en väldigt mysig känsla att gå runt i raggsockor o morgonrock och titta på julkorten, jultavlorna som sitter uppe, julstjärnorna i fönstret, doften från blåa hyacinter, den tända granen.   

Jag slår in julklappar. Jag betalar räkningar. Jag tänker mig att jag ska ta mig in till stan och hjälpa till att julpynta vårt vackra nationshus.

Det är nog den absolut värsta idén jag någonsin har haft. Förstå att mentalt plåga sig själv på det sättet.

Men det är lixom ett sätt för mig att bita ihop. Om jag inte vågar gå ned nu, när han förmodligen är där, kommer jag ha sådana betänkligheter vid nyår och så kommer jag få svårt att bo kvar. Jag hatar mitt rum just nu. Jag gör allt för att hålla mig borta därifrån. För den där dörren slår igen och jag hör den varje gång.  

Sonja Aldén – Lyckan kommer lyckan går

Varför ska jag dit? Det är ju bara förbannat dumt. Han kommer vara där, hans syster kommer vara där, Tengil kommer vara där... 

Men jag har sett fram emot att få göra julfint där; Ylva kommer vara där, förmodligen Arash oxå. Texas skulle dit. 

Faaan...

Vem sa att ensam är stark?
Ensam är svag, om ingen 
finns där när korthuset
ark efter ark, faller som blad
mot marken, som tyst tiger still

Lyckan, den kommer
och den går som den vill.
 
  
Jag saknar honom. Jag vill ge honom en kram och önska honom en God Jul. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0