Vad är nytt under månen?

            

                               James Horner – The bioluminescence of the night

Jag skulle inte vilja påstå att jag är direkt renad och pånyttfödd, dock är jag nyduschad och rödrosig om det nu kan räknas in i någon kvot.

Fram och tillbaka och till och från. Ungefär så har det sett ut för mig den här våren. Men vad är då den stora skillnaden nu?

Jag har varit duktig och skaffat mig ett jobb, på en restaurang i Sigtuna, där jag nu ska jobba lite till och från, vilket ger ett litet bra avbrott från Uppsala. Sigtuna är dessutom en liten söt sommarpärla; med små färgglada hus, mässingsskyltar, kullerstenar, strandpromenad, golfmöjligheter, parkområden, stora villor och så finns det ett stort utbud av gulliga caféer. Dessutom råkar staden vara hemort till kändisarna Tant Brun, Tant Grön och Tant Gredelin, så lite sagokänsla finns det bland husknutarna. 

Jag har påbörjat min nya kurs i Uppsala, Litteraturvetenskap med genusteori och jag har en jättego' lärare och en mycket trevlig och internationell klass. Dessutom har jag avslutat min Växjökurs och jag kan inte säga att jag beklagar mig det minsta. 

Det är vår i luften och solen skiner nästan varje dag. Jag har promenerat i Botaniska trädgården, runt Kåbo, betraktat slottet i kvällssol och lyssnat på fågelkvitter och sniffat vårluft.   
  
Jag har även hunnit ikapp min samtid och äntligen sett Avatar i 3D på bio. Väldigt vacker film med otroliga effekter och stämningsfull musik.  

James Horner – Becoming one of "The People" Becoming one with Neytiri

Nu står jag dock inför ett framtidsval om vad jag ska göra till hösten. Jag har till på torsdag på mig att väga fördelar och nackdelar mot varandra och förhoppningsvis säger magkänslan till vad som känns bäst av mina olika val. Antingen stannar jag i Uppsala eller så gör jag inte det, kort och gott. 

Magkänslan säger lite olika från gång till gång. Den har å ena sidan förälskat sig i Uppsala och de vackra husen. Den tycker å andra sidan att Siljan är en ganska fantastisk utsikt att ha den också. Teckenspråk å tredje sidan fascinerar mig något oerhört. Å fjärde sidan - som passar tredje sidan väldigt bra - vill jag eller har jag i alla fall velat ta en paus från Uppsala - eller var det bara paus från vissa miljöer och personer? Femte sidan tänker sig att om det bara handlar om förändringar så är även små förändringar en förändring. Bara en sådan sak som att jag är trött på rött - och allt som sammankopplas med det - och numera dras otroligt mycket mot grönt. Som en liten men bestämd markering, ett slags avbrott mot allt som varit tidigare. Sjätte sidan tycker att en akademisk examen är bra att ha i baksätet, eftersom alla nuförtiden kommer att ha en akademisk examen, så varför inte jag?    

Många har åsikter om vad som kan tänkas vara rätt val, men den enda åsikten som faktiskt betyder något är min egen. Det är ganska skrämmande, men ändock ett härligt erkännande om att JAG bestämmer över mitt eget liv. Ingen annan kan besluta åt mig, för det är jag som ska leva med konsekvenserna/effekterna/resultaten av besluten. Mina val, mina vägar. My barn - my rules...

För att inte skrämmas ihjäl av beslutsångesten och 'tänk om det blir fel'-tankarna, får jag försöka upprepa att det inte är hela världen om det visar sig bli helt fel... Jag är ung och måste få pröva mig fram här i livet, det är det som får en att växa som människa...

                                                           ---
Jag vet inte om jag är rädd för att förlora trygghetskänslan... om det är det som spökar i mitt huvud eller om det ligger något annat motstånd bakom till varför jag tvekar på Västanvik eller Södertörn.

Varför måste valet prompt ligga i April, när man befinner sig mitt i terminen och har tankarna fokuserade på att göra det bästa av situationen just här och nu. När huvudet mest är glad över att våren äntligen är här och man bara vill toknjuta och vara i nuet, inte vill man tänka på hösten och gråa november då? Varför kan inte valet ligga i juli? Det är i alla fall betydligt närmare hösten.

                                                          ---
Jag vet inte, men jag är i alla fall ruskigt medveten om att jag inte vet, så det så...

Men ikväll tänker jag inte fundera på det. Ikväll ska jag 1) Klä på mig istället för att sitta i handduk. 2) Brygga mig en kopp te och tända ljus. 3) Läsa Fredrika Bremers Familjen H. 4) Njuta av jag haft en bra och produktiv dag på mitt jobb och dessutom hunnit med att gå en trevlig kvällspromenad med mamma i stan. 5) Sova gott! Det var ett bra tag sen det gick, men jag tänker mig att jag idag vänt tillbaka mitt dygn och dessutom hunnit med så otroligt mycket, att det kommer att gå bra att somna ikväll... Hoppet ska ju vara det sista som överger människan...


        

  [Jag kan inte låta bli att attraheras över deras otroligt läckra tänder.... ;P ]   
 
       


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0