Solglitter i sjövatten

"Vad ska jag ta med mig av idag, som jag kan tänka tillbaka på och minnas i höst?" Min mamma myntade ett uttryck för några år sedan på en semesterresa i Danmark. Min typsyster Lina tog med sig de här orden från den resan och på sin semester i Italien i år satte hon denna tanke i aktion.

Idag var är en sån dag som jag kommer att  tänka på när solen går i moln och sommar byts mot höst. Den här dagen spenderade jag på att ligga på en brygga vid mälaren, höra vågorna klucka in mot strand och se ut över ett fantastiskt solglitter i vågorna. Om jag vred huvudet åt höger kunde jag på andra sidan sjön se Skokloster, vars vita torn stack upp över trädtopparna. Om jag istället vände huvudet åt vänster skulle jag se min syster Lina och min mamma ligga på varsin handduk och lapa sol.

Ytvattnet var ljummet och när jag väl vågade ta mig i och ta sommarens första simtag njöt jag av att bli både svalkad och värmd av temperaturen i vattnet. Jag börjar förstå charmen med att ha ett hus nära vattnet och varje morgon gå upp och ta ett uppfriskande morgondopp innan frukosten...

Att sedan få ligga utrsträckt och självtorka på en brygga, titta ut över ett slott och se vatten och natur åt alla håll.... Idag var ett sådant ögonblick, en stund som genast skuttar in på listan över ljuva sommarminnen att ta fram när man känner sig vissen och nere.                                           

    Neil Baker – Boeves Psalm (Boeve's Hymn) (Arr. For Accordion And Orchestra)

Idag blev jag solbrun av solen, sjövattnet gav svalka och jag, Lina och mamma pratade om sommaren och livet vid mälarens strand.

Kvällen blev ljummen, jag for hem till stan igen och drack hallon-blåbärs-äppelsmoothie med Johanna och Marcus och rundade av dagen med att titta på Disneys Robin Hood. Om man är riktigt uppmärksam kan man se att Marions dans vid vattenfallet är densamma som den Snövit dansar hemma hos de 7 dvärgarna. Men jag är väl inte den som är den...

http://www.youtube.com/watch?v=4AT9bW0JZnE&feature=related (Marions dans 6.20)

http://www.youtube.com/watch?v=nSgngZ9CpTM (The silly-song ur Snövit)

Om jag sett mycket Disney...? Öhm, förstår inte vad du menar...*harkel*

Kort och gott, en mycket skön sommardag som är precis så som man hoppas att sommardagar ska vara.


Kommentarer
Postat av: Lina

puss!

2010-07-15 @ 13:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0