Fröken Lind eskorterad av kadett Martens

"Kadett med sällskap hälsas härmed välkommen  till 217 qrzn's Höstbal"

En helt fantastisk helg. En helg utöver det vanliga. Slott, maskeradbal och ett hav av män i uniform.

Fredag. 17.00 Karlbergsstation. Promenad till Karlbergs slott. Får lämna av min väska hos min kadett Kristoffer, innan vi går iväg på knytkalaset som festgruppen har anordnat. Pastasallad, pajer, pizzor och rödvin och mingel.

28 personer som får chansen att lära känna varandra lite bättre, vi ska ju trots allt umgås en hel helg med varandra.

Sedan dansträning i en timme, menuett i fysborgen med 4 plutoner och deras damer. Sedan "hem" och byta om till coctaildress innan man beger sig till Gyllenhielmska mässen för drinkar, snittar och mera mingel.

Dansgolv och utlärning av Fuldansen: http://fuldans.se/ 

En av kadetterna, Linus, även kallad brandmannen gjorde sin lilla uppvisning. Han imiterar hur han springer in i ett brandfyllt hus. "Och så lyfter man upp damen och räddar henne." säger han och lyfter upp mig bär mig över ena axeln menar han småspringer ut från dansgolvet till baren och sedan tillbala, allt tills allmän och min förvåning och underhållning!! Kände mig förvånad och väldigt räddad.

Runt ettsnåret väljer går hemåt igen.

Min fantastiskt gentlemannamässiga kadett överlåter sin säng till mig medan han sover i tältsängen. Generöst som sjutton.

Lördag. Frukost och promenad till mässen där culturamiralens quiz ska vara. 10 frågor med kulturanknytning. Promenad runt området och sedan till närmaste blomsterhandel där jag inhandlar blommor till kvällens balfrisyr.
Promenad till St. Eriksplan med Niklas och Maria, med tanke att äta sushi, men som blev subwaysmörgåsar istället.

Promenera tillbaka och vid 16.00 snåret letar jag och Maria upp ett litet gäng tjejer som håller på att fixa frisyrer och förfesta.

18.00 eskorterad till slottet, där två ryttare till häst står nere vid trappan och hälsar välkomna. Trappa upp till slottsingången och sedan in i slottet där vi går uppför massa trappor och hälsar på och välkomnas av husets högsta höns.

Fördrink i artillerisalen med levande fiolmusik. 200 personer i maskeradmask minglar runt i ungefär 45 min, tills klockan blir 19.00 och det blir bänkning till bords. Hedersgästen, amiral och tillika marinsinspektör, ankomst annonseras.

19.00 - 21.45.
Förrätt:
Rökt laxmousse med primörsallad, bacon och krutonger.
Dricka: Santiago Catarro Chardonnay

Tal av MM - kadetternas mäktigaste man.

Huvudrätt:
Ungsrostad picanha med currydoftande kalvsky, svart trumpetsvamp, ungstekt potatis och sallad.
Dricka: Campolieti

Förträffligt tal av Slottspoeten under det osökta temat Gustav den tredje.
 "Kungen fick ett hotbrev under middagen. Det borde naturligtvis varit skrivet så här: 'Hotbrev, gå ej på bal.' Men det var en annan tid då. Det är mera sannolikt att det såg ut så här.. [vecklar ut 1 m lång pappersrulle] Ja, det är mycket text, och man förstår inte särsklit mycket av det. Ja, kungen tog ju uppenbarligen inte till sig varningen. Ja, det är väl ungefär som om man skulle få ett fyra A4sidigt långt sms och man tänker; äh, jag svarar på det där sen..."


Dessert:
Chokladmoussetårta
Dricka: Asti Araldica

Tacktal av amiralen.

22.00 En timmes menuett med avslutande cancandans.

Frisk luft och fotografering. Dans till storbandsorkester.

00.30 Vickning, korv med bröd och diverse tillbehör, snaps och massa sånger. Bl.a. Karlbergs snapsvisa.
Under denna timma börjar dock alkoholen spöka i flera av kadetterna, rivaliteten mellan armén, marinen och flygvapnet spökar. De står på bord och håller tal, sjunger med ett ben på stolen och den andra på bordet, hurrar åt sina egna och brölar åt andra grupper. Kort och gott, vi fick mer och mer inse att vi befann oss i militärt sällskap. Jag skapade då min lilla ramsa: "Pojkar blir män, som sen blir pojkar igen."

01.00 - 04.00 Klubb.
Sedan gjorde mina fötter ont och vi gick hem och jag fick sova.

Söndag:
14.30 vaknar, äter frukost, packar min väska. Vid 16.snåret tar jag pendeln från Karlbergs station och beger mig hemåt igen.

En otroligt trevlig upplevelse och ett välkommet avbrott i vardagen!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0