Med solskeneblick

Eccko – With Or Without You (Still Tripping Mix)

Kan det vara en behaglig onsdag?

Jag vaknade på tok för sent, trots att jag ställde väckarklockan och även om jag inte har någon viktig tid att passa på morgonen så känns det otroligt onyttigt. Kan ha berott på att jag gick på sen kvällsbio igår och såg Salt, den nya filmen med Angelina Jolie i huvudrollen och därefter drack te i några timmar och på så vis inte gick och la mig i tid. Eller så har det ingenting med saken att göra...

Solen lyser utanför medan himlen är påfallande mörkgrå och säkerligen hellre vill hemfalla sig åt regn och åska än sol. Och mitt i allt det där sitter jag i mitt lilla rum och pluggar. Eller mera tittar ned i mina böcker, bläddrar lite förstrött och försöker komma ihåg vad jag läst den senaste halvtimmen. Något om Shakespeare, tolkningsteoretisk monism och konstruktivismen? Samtidigt vill tankarna gärna distrahera mig med att tänka på roligare saker; kanske dags att börja tvätta det där berget som börjat bildas i min tvätthög? Jag är nog lite hungrig, ska jag ta och äta något? Har jag inte lite ont i halsen, kanske borde göra mig en kopp te? Var de inte länge sedan jag tittade in på facebook?

Men nej, jag ska läsa igenom alla texter minst en gång idag i alla fall. Sedan ska jag belöna mig med att gå ut på en liten promenad, andas lite roligare luft och få min dagliga dos av D-vitamin.

När jag så skaffat mig min solskeneblick kan jag återvända till mina böcker, läsa igenom mina instruktioner, börja göra anteckningar och hitta argument för de olika resonemangen som presenteras.

Sedan ska jag få göra något roligt på kvällen. Det är mitt löfte till mig själv: Om jag gör bra saker på dagarna, går upp i tid och lär mig allt och lite till så är min morot att jag får träffa vänner och göra skojiga saker på kvällarna. 

En ganska så schysst deal! 

Nu ska jag bara försöka sluta distrahera mig själv med att tänka på middagen med Johanna och Samuel på fredag, inte tänka på när jag och syster ska försöka hinna gå till fotografen för att göra en tavla till föräldrarna, vad jag ska ta mig till med fina lilla Johan, om och när jag ska träffa Adam igen, hur jag ska lyckas förvandla min fancy glitterklänning till en balklänning, vad som ska hända på kulturnatten, om jag får se honom snart igen även om det bara gått en vecka sedan vi träffades sist...   

Men jag känner mig ganska tillfreds med situationen ändå...  Ok, jag vet vad det beror på [torsdagkvällen och fredagmorgonen] och jag är inte förvånad längre... 

Empirin talar sitt tydliga språk. Varför förneka något som uppenbarligen inte går att förneka? 

Och när jag äntligen accepterat detta kan jag inte låta bli att le och känna mig oerhört tillfreds och nöjd. Kort och gott; Det är en behaglig onsdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0